Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Zasasady zdrowego snu - mocny sen i głęboki relaks

Łóżko, sypialnia 

Przyczyny problemów ze spaniem, brak snu, bezsenność, zaburzenia snu, jakie mogą być przyczyny. Zgodnie z bardzo dawnymi zasadami, znanymi już w starożytności w Grecji i w Chinach, spore znaczenie ma pozycja, w jakiej układamy się w łóżku. Ciało powinno znajdować się na osi północ-południe, z głową skierowaną na północ. Badania naukowe potwierdzają zasadność takiego postępowania, gdyż w opisanym ułożeniu oś ciała pokrywa się z kierunkiem przepływu ziemskich prądów magnetycznych, oddziałujących na wszystkie żywe organizmy na naszej planecie.

Do wyżej wspomnianych zasad higieny snu należy dodać zakaz spożywania obfitych posiłków w porze wieczornej. Ciężka kolacja nie tylko wybija ze snu lub sprowadza koszmary senne, ale także sprawia, że organizm zbyt wiele energii poświęca na trawienie, przez co po przebudzeniu mogą być odczuwane dolegliwości żołądkowe oraz zmęczenie. Równie negatywne efekty przynosi wypicie zbyt dużej ilości alkoholu i palenie papierosów krótko przed położeniem się spać.

Stosowanie środków nasennych nie jest najlepszym rozwiązaniem; w miarę możliwości należy ich unikać albo przynajmniej ograniczyć ich zażywanie. Dobrą propozycją jest wieczorna kąpiel, najlepiej w chłodnej wodzie; pozwala ona nie ty lico oczyścić się fizycznie, ale także pozbyć się psychicznych obciążeń po dniu pracy.



Doskonałym uzupełnieniem takiego emocjonalnego oczyszczenia się może być wyciszenie się przed snem, na przykład poprzez stosowanie medytacji lub innych metod relaksujących, choćby przy wykorzystaniu odpowiedniej muzyki czy masażu. Bardzo dobre efekty przynosi też symboliczne przygotowanie się do snu z użyciem bardziej wyrafinowanych, choć prostych w stosowaniu technik afirmatywnych lub niezwykle ostatnio modnego programowania neurolingwistycznego.

Sen powinien mieć stałe miejsce w codziennym rozkładzie zajęć. Szkodliwe są różnego rodzaju odstępstwa od regularności, takie jak choćby bezsenna noc w weekend. Weekendowe zaburzenia naturalnego rytmu dobowego potrafią zakłócić funkcjonowanie organizmu na cały tydzień! Dopiero po zapewnieniu sobie odpowiednich warunków zdrowego snu można naprawdę cieszyć się chwilą wytchnienia i przemienić mocny sen w głęboki relaks lub nawet ukierunkowaną „sesję” terapeutyczną, w czasie której organizm nie tylko wypocznie, ale także zrównoważy się i od rana harmonijnie podejmie swoje zwykłe czynności.

Ręcznik, olejek 

Przed snem warto wziąć relaksującą kąpiel, która pozwoli zapomnieć o problemach.

Z pomocą zdrowego snu można leczyć wszelkie schorzenia psychosomatyczne, zwłaszcza związane z zakłóceniami naturalnego rytmu dobowego. Zaburzenia snu mogą być objawami poważniejszych schorzeń, takich jak nerwice, depresje, psychozy czy alkoholizm. Terapię snem zaleca się niemal zawsze w przypadku przemęczenia, przeciążeniowego osłabienia uwagi i pamięci, nadpobudliwości oraz agresywności. Sen, a zwłaszcza marzenia senne, to również bardzo istotny element w różnych metodach psychoterapii, jako narzędzie zarówno psychoanalizy, jak i właściwego uzdrawiania. Na mechanizmach działania snu są oparte bardziej wyrafinowane techniki terapeutyczne, na przykład tzw. świadome śnienie.

Sen, jeśli zapewnimy sobie odpowiednie warunki tej formy nocnej aktywności, może służyć jako skuteczna terapia, pozbawiona w zasadzie jakichkolwiek wad. Jest naturalna, niewymagająca i bezpieczna, nie wywołuje skutków ubocznych, nie wiąże się bezpośrednio z żadnymi dodatkowymi kosztami. Wymaga jedynie odrobiny dobrej woli i zmiany przyzwyczajeń. Warto korzystać z tego niezwykłego daru natury, traktując go nie tylko jako sposób na wyłączenie się z egzystencji po pracowitym dniu. A trzeba pamiętać, że przesypiamy mniej więcej 1/3 naszego życia.

Terapia snem pomaga leczyć choroby

Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Sen pomaga leczyć


  • moczenie nocne, koszmary senne, zbyt wczesne budzenie się, trudności z zasypianiem, lunatyzm;
  • trudności z koncentracją, zaburzenia pracy zmysłów;zaburzenia emocjonalne, nadpobudliwość, agresję, nerwowość, stany lękowe, chroniczne zmęczenie, depresję;
  • zaburzenia łaknienia - bulimię i anoreksję;schorzenia psychosomatyczne, np. chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy.

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 5
Gości: 0
Roboty: robot Bot, robot Bot, robot Bot, crawl Bot, robot Bot